Koho se týká elektronická evidence tržeb neboli EET?
EET se Tě týká, pokud máš příjem/tržby ze své podnikatelské činnosti a zároveň tento příjem dostáváš prostřednictvím hotovosti, platební kartou, směnkou nebo obdobnými platidly. Příjem tržeb na bankovní účet EET nepodléhá.
EET | |||
Fáze | Segment | CZ-NACE | Od kdy |
1. | Ubytování, stravování a pohostinství | 55, 56 | od 01.12.2016 |
2. | Maloobchody a velkoobchody | 45, 46, 47 | od 01.03.2017 |
3. | Podnikatelé provozující všechny ostatní činnosti, např. svobodná podnikání, doprava a zemědělství | všechny ostatní, které nejsou zařazeny do 4. fáze | od 01.03.2018 |
4. | Vybraná řemesla a výrobní činnosti | 13-17,20.4,22,23,25,31-33,43,95,96 | od 01.06.2018 |
EET od 1.12.2016
První fáze EET se bude týkat UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ a POHOSTINSTVÍ.
Ubytování:
- krátkodobé ubytování, hotely, kempy, penziony, ubytovny apod.
Stravování a pohostinství
- restaurace, hospody, kavárny, kantýny…
- pouze tržby za stravovací služby určená k okamžité konzumaci na místě
- stravování a pohostinství je podmíněno existencií provozovny
Provozovnou se rozumí ohraničené místo, tj. „veřejně nesdílený prostor“. Není podstatné, zda se jedná o stavebně ohraničený prostor (nemovitost), ale zda je v zásadě zamezeno využívaní běžným kolemjdoucích (předzahrádka, jídelní vůz ve vlaku).
Např. McDonald ‘s:
- jídlo tady – musí evidovat tržby již v první fázi od 01.12.2016
- jídlo s sebou – musí evidovat tržby až ve druhé fázi od 01.03.2017
Povinnosti před zahájením EET:
- Žádost o autentizační údaje prostřednictvím datové schránky, plné moci nebo ústně do protokolu.
- rvání max. 4 dny
- Když chceš žádost o autentizační údaje nechat na někoho jiného, je důležité, aby na to byla sepsaná zvláštní plná moc, kde bude uvedené, že zplnomocňuješ člověka na „Podání žádosti a převzetí přihl. údajů“.
Naše doporučení: zplnomocni svého poskytovatele pokladního zařízení a software. Lepší poskytovatel tuto administrativu vyřídí za Tebe a nainstaluje Ti pokladnu v provozovně připravenou k okamžitému použití!
- Zřídit pokladní zařízení, počítač, notebook, tablet nebo chytrý telefon s příslušným software, připojením na internet a tiskárnu
- Oznámit údaje o provozovně/provozovnách
- název provozovny, typ provozovny, stav, převažující činnost a lokalizační údaj
- Evidenční povinnost
- vzniká nejpozději v okamžiku uskutečněné evidované tržby, jsi povinen zaslat datovou zprávou údaje o tržbě a vystavit účtenku
- Informační povinnost
- Podnikatel je povinen mít na místě, kde se uskutečňuje evidovaná tržba, umístěno informační oznámení, které je viditelné a čitelné.
Obsah inf. oznámení:
Běžný režim:
„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“
Zjednodušenný režim:
„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje ve zjednodušenném režimu, tzn. že je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 (kalendářních) dnů.“
Zpříjemnění EET na závěr (pouze pro FO)
Podnikatel FO si bude moci odečíst jednorázovou slevu na dani za rok, ve kterém je povinen poprvé evidovat tržbu. Mimořádná sleva na dani z příjmů činí 5 000 Kč, nejvýše však do částky kladného rozdílu mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevou na poplatníka.
Příklad: Poplatník má základ daně 200 000 Kč. Základní sleva je 24.840 Kč. 15 % ze ZD je 30 000 Kč. Mimořádná sleva na dani činí rozdíl 24 840 Kč a 30 000 Kč. Rozdíl je 5160 Kč. Podnikatel si uplatní 5 000 Kč mimořádnou slevu, protože to je maximum.
Nejnovější komentáře